Pædagogisk tilgang
OCN – Open College Network
Beskrivelse af hvorfor metoden er valgt, og hvordan metoden passer til tilbuddets målgruppe
Alle medarbejdere på Birkebo har været på kursus i OCN og fået bevis herpå.
OCN er et redskab som beskriver og dokumenterer allerede tillærte færdigheder, også kaldet ”uformel læring”. Mange af Birkebos borgere har ingen, eller få papirer med sig på deres kompetencer og det er her OCN fungere rigtigt godt. Der ”opspares” point (1 OCN point = hvad det tager et gennemsnitligt individ 10 timer at lære) så borgeren kan tage disse dokumenter med sig til en fremtidig arbejdsplads/praktikplads, og fremlægge dokumentation for at de har kompetencer indenfor det givne område.
Beskrivelse af hvordan metoden bruges i det daglige arbejde
Derudover er OCN et godt redskab til at få debatteret og udvidet sin forståelse af mange forskellige ting i sin hverdag. Lige fra ADL til værkstedstræning til emner som rettigheder og medborgerskab. OCN bruges primært som et redskab i STU, og de afslutningsvis får beviser i deres uddannelsesbevis.
Kognitiv Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP)
Beskrivelse af hvorfor metoden er valgt, og hvordan metoden passer til tilbuddets målgruppe
Denne metode er meget anvendelig og passer perfekt ind i vores målgruppe, da arbejdsredskaberne er visuelle. Den er endvidere nem at omsætte i praksis.
Beskrivelse af hvordan metoden bruges i det daglige arbejde
Til at visualisere overfor borgeren hvilke ressourcer og kompetencer de besidder.
-Visualisering i form af KRAP skemaer overfor familie og sagsbehandlere.
Det er et fælles arbejdsredskab som er visuelt – På denne måde har vi altid noget vi sammen kan kigge på, for at nå målene i handleplanerne.
På Birkebo benytter vi ofte redskaber fra KRAP for at belyse borgerens nære relationer. Herigennem kan vi i fællesskab sætte fokus på borgerens udvikling i forhold til nye relationer. Enkelte unge har en lille omgangskreds, og ikke nødvendigvis en tæt relation til disse.
Vi anvender metoderne i vores samarbejdsmøder med borgeren og særligt ift. at opnå stillede mål i deres handleplan.
Social færdighedstræning
Beskrivelse af hvorfor metoden er valgt, og hvordan metoden passer til tilbuddets målgruppe
Metoden er valgt da social færdighedstræning er træning i at mestre sociale situationer. Det overordnede mål med metoden er, at bedre borgerens forståelse af mellemmenneskelige signaler, samt træne deres sociale handlekompetencer.
Beskrivelse af hvordan metoden bruges i det daglige arbejde
Personalet agerer rollemodeller ift. at spørge ind, og hvordan man taler til hinanden. Borgeren lærer gængse normer som f.eks. at sige ”Tak for mad, hej og farvel, har du haft en god weekend osv.” Vi tolerer ikke mobning iblandt hinanden, og bruger humoren meget tydeligt – hvis der opleves mobning, tages der hånd om det med det samme.
Der planlægges, og afholdes aktiviteter udenfor Birkebo, hvor borgeren lærer hvordan man skal begå sig f.eks. i en butik, på restaurant, til en fest, med alkohol osv.
Gruppearbejde/sammenspil blandt borgerne f.eks. på dansk, matematikhold, arbejdshold er med til styrkelse heraf.