Arbejdshold
Træværksted
Træværkstedet er et sted, hvor borgerne kan udvikle deres færdigheder i et trygt og samarbejdende miljø. Her tager undervisningen altid udgangspunkt i den enkeltes evner og potentiale, så alle – uanset forudsætninger – kan opleve udvikling.
Hvad lærer man på træværkstedet?
- Praktiske opgaver: Arbejde med produktioner til eksterne partnere som DS Stål eller interne projekter til eget brug. Der er også plads til selvvalgte projekter, hvor de unge selv kan få indflydelse på, hvad de arbejder med.
- Håndværksfærdigheder: Borgerne lærer at bruge håndværktøj, elværktøj og maskiner. De får kendskab til værktøjets navne, funktioner og korrekt brug.
- Sikkerhed i fokus: Undervisning i sikkerhedsbestemmelser, brug af værnemidler og orden i værkstedet er en fast del af hverdagen.
- Kreativitet og variation: Udover opgaver inden for tømrerfaget er der også mulighed for kreative projekter som møbelrenovering og fremstilling af pynt og hobbyprojekter.
- Vedligeholdelse: De unge lærer at rengøre og vedligeholde værkstedsmaskiner, hvilket giver indsigt i arbejdsdisciplin og ansvar.
Træværkstedet har en god og uformel tone, hvor det sociale fællesskab er i centrum samtidig med at man arbejder seriøst og målrettet.
Arbejdsdagen er fast struktureret, og opgaverne kan tilpasses den enkelte borger, så tempoet og forventningerne matcher deres behov. Dette skaber tryghed og overskud til at fokusere på opgaverne, og skabe rum for udvikling.
Her lærer de unge ikke kun at bruge deres hænder – de lærer også vigtige livsfærdigheder, der styrker deres selvstændighed, selvtillid og sociale evner samt samarbejde.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Metalværksted
På metalværkstedet får borgere med særlige behov muligheden for at udforske og udvikle deres færdigheder inden for metal arbejde samt maskinvedligeholdelse. Forløbet starter med en grundig introduktion og rundvisning, hvor borgerne får indblik i værkstedets mange muligheder. Gennem samtaler og observationer finder vi frem til, hvad der interesserer den enkelte, så vi kan tilpasse opgaverne til deres ønsker og potentiale. Omvendt introduceres borgeren også til faste opgaver på et metalværksted.
Hvad lærer man på metalværkstedet?
- Grundlæggende maskine arbejde: Man starter læring i hvordan man bruger en boremaskine, og forstå de forskellige bore og deres anvendelse. Man introduceres også til en båndpudser, som bruges til at slibe jern, og lærer både teknikken og sikkerheden bag arbejdet.
- Avancerede værktøjer og maskiner: Med tiden lærer borgerne at bruge en båndsav, hvor de bliver guidet i hastighedsjustering og korrekt håndtering af metaller. Afhængig af deres interesse kan de også lære CO2-svejsning.
- Motorteknik: For de teknikinteresserede tilbyder vi undervisning i motorlære, hvor de unge lærer forskellen på to-takts og fire-takts motorer og forstår komponenter som slyngkoblinger.
- Produktion og samarbejde: Som en del af det daglige arbejde fremstiller borgerne produkter som muldvarpefælder ekstern samarbejdspart, hvilket giver dem erfaring indenfor produktionsarbejde.
- Maskinvedligeholdelse: De unge lærer at servicere havetraktorer, skifte olie, reparere remme og justere gaskabler – praktiske færdigheder, der kan bruges både på værkstedet og i hverdagen.
Undervisningen foregår i et trygt og støttende miljø, hvor sikkerhed og læring prioriteres højt. Borgerne bliver guidet individuelt, og tempoet tilpasses deres behov og niveau. Arbejdsdagen struktureres med klare opgaver og mål, så man ved, hvad der skal arbejdes på den givne dag.
På metalværkstedet får borgerne ikke kun praktiske færdigheder – de lærer også at tage ansvar, arbejde struktureret og opbygge selvtillid gennem succesoplevelser. Her kombineres læring og udvikling med en rar og uformel stemning, der skaber plads til både hygge og seriøst arbejde.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Kantinen
På kantineholdet får borgerne en grundig introduktion til arbejdet i et køkken. De lærer at håndtere råvarer korrekt og arbejder med både madlavning og rengøring, alt sammen med fokus på fødevarehygiejne og gældende regler inden for fødevareproduktion.
Hvad lærer man på kantine-holdet?
- Kold og varme retter: Borgerne får erfaring med at tilberede både kolde og varme retter samt bagning. Samtidig bliver de fortrolige med køkkenudstyr og redskaber – hvad redskaberne hedder, og hvordan de bruges i praksis.
- Måleenheder samt anvendelse: Borgerne lærer også om måleenheder og deres anvendelse i madlavning. Derudover er de med til at modtage varer, organisere dem og sætte dem på plads i køkkenet og på hylderne.
- Planlægning: En vigtig del af forløbet er, at borgerne inddrages i at planlægge ugens madplan. Gennem dialog og samarbejde er borgerne med til at bestemme hvordan ugens madplan skal se ud.
- Hygiejne: Hygiejne er en central del af undervisningen, og reglerne er tydeligt definerede og overholder Fødevarestyrelsens retningslinjer.
- Du lærer vigtige færdigheder, der gør dig i stand til at lave mad og holde styr på et køkken derhjemme.
- Du får erfaring med teamwork og ansvar, som kan være nyttigt i fremtidige jobs eller praktik.
Undervisningen tager udgangspunkt i den enkeltes niveau og færdigheder. Uanset hvilke forudsætninger borgerne har, er der god mulighed for udvikling og læring.
Fødevarestyrelsen fører løbende tilsyn med stedet, både ved anmeldte og uanmeldte besøg, hvilket sikrer et højt niveau af sikkerhed og kvalitet.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Pedel
På Pedel-holdet lærer du en masse nyttige færdigheder, der hjælper dig med at klare dagligdagens opgaver – både nu og i fremtiden, når du skal bo for dig selv.
Hvad lærer man på Pedel-holdet?
- Praktisk vedligeholdelse: Borgerne bliver god til småreparationer som at justere en radiator, samle en reol fra møbelforretninger eller fikse mindre ting i hjemmet. Borgerne lærer således almindelig husholds opgaver.
- Brug af værktøj: Man lærer hvad de forskellige værktøjer hedder, hvordan de fungerer, og hvordan de bruges sikkert og effektivt.
- Sæsonopgaver: Arbejdsopgaverne ændrer sig i løbet af året – om vinteren rydder man sne, salter, og ellers har man primære opgaver i husene.
- Alsidige opgaver: Du kommer til at arbejde med mange forskellige ting – ingen dage er helt ens.
- Samarbejde og selvstændighed: Nogle opgaver løser vi sammen som et hold, mens andre giver dig mulighed for at arbejde selvstændigt.
- Du lærer praktiske ting, der gør dig mere selvstændig og forbereder dig på at bo for dig selv.
- Du får erfaring med ad hoc-opgaver, der er nyttige både i hjemmet og i arbejdslivet.
- Du oplever glæden ved at løse konkrete opgaver og se resultatet af dit arbejde.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Dyr
På Dyr-holdet lærer du at passe og pleje forskellige dyr som får, grise og kvier. Holdet giver en grundlæggende forståelse for dyrenes behov, sundhed og trivsel samt indsigt i arbejdsopgaver, der relaterer sig til landbrug.
Hvad lærer man på Dyr-holdet?
- Dyrevelfærd: Forstå dyrenes behov, spotte tegn på sygdom og sikre deres trivsel. Sørger for at tjekke om dyrene kan holde på varmen ift. udetemperaturen mm.
- Pasning og plejning: Fodring, rengøring og generel pleje af dyrene.
- Foder og ernæring: Man får viden om, hvor meget foder og hvilke vitaminer og mineraler, dyrene har brug for.
- Vedligeholdelse: Tjek af marker for giftigt ukrudt, reparation af hegn og sikring af, at der er strøm i hegnet.
- Slagtning og forberedelse: Man lærer alt om klargøring til slagtning hvor temaet ofte er “fra jord til bord”.
- Årstidsbestemte opgaver: Opgaverne varierer med sæsonen og vejret, fx vinterpleje eller forårsklargøring.
- Opgaverne er direkte relaterer bare i jobs indenfor landbrug eller dyrepleje.
- Man lærer at tage ansvar og får en forståelse for, hvordan dyr kan passes og plejes bedst muligt.
- Man opbygger viden og rutiner, som også kan bruges i hjemlige omgivelser med f.eks. egne dyr.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Have
På Have-holdet lærer du at vedligeholde grønne områder, plante og passe forskellige typer af beplantning, og forstå de praktiske opgaver, der følger med at arbejde i en have eller på et større udendørsareal. Arbejdet på holdet er sæsonbestemt og varierer fra forår til vinter.
Hvad lærer man på Have-holdet?
- Planter og beplantning: Hvordan man sår, planter, beskærer og plejer forskellige planter, buske og træer.
- Græs og bede: Klipning af græs, lugning af bede og fjernelse af ukrudt mm.
- Naturpleje: Hvordan man holder områder ryddelige og sikrer en sund vækst i haven.
- Sæsonarbejde: Opgaverne følger årstiderne, fx efterårsoprydning, vinterklargøring eller forårsplantning.
- Praktisk brug af værktøj: Man lærer at bruge haveredskaber som græsslåmaskiner, beskæringssakse og ukrudtsfjernere mm.
- Anlæg og opbygning: Fx opsætning af små stensætninger eller etablering af blomsterbede.
- Genbrug og kompostering: Forstå, hvordan naturens ressourcer kan genbruges og bruges til at skabe næringsrig jord mm.
- Du får praktisk erfaring, som kan bruges i jobs indenfor havepleje, anlægsarbejde eller gartnerfaget.
- Du lærer færdigheder, som også kan bruges i din egen have.
- Arbejdet styrker samarbejde, ansvarsfølelse og en forståelse for plantning og såning.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Produktion
På Produktions-holdet arbejder vi med fareprøver for DS stål samt produktion af muldvarpefælder for ekstern virksomhed.
Hvad lærer man på Produktions-holdet?
- Du lærer at arbejde struktureret og holde fokus på en opgave af gangen.
- Holdet giver dig erfaring, som er relaterebar til jobs indenfor produktion.
- Vi arbejder både individuelt og i små grupper, hvor alle bidrager.
-På arbejdsholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
Dansk på Birkebo
Danskundervisning på Birkebo foregår i mindre hold og altid halve dage. Størrelsen på holdene fordrer et roligt arbejdsmiljø, hvor der er tid og rum til den enkelte elev. Tidsrammen giver mulighed for tid til at falde til ro i undervisningen og fordybe sig, men uden dagen bliver for lang.
Selve undervisningen foregår som udgangspunkt som praktisk arbejde i opgavehæfter tilpasset den enkelte elevs niveau, men med fokus på at udvikle elevens niveau. Her undervises den enkelte elev løbende med udgangspunkt i opgaverne i hæftet.
Undervisningen er som udgangspunkt fuldt ud individuel og altid tilpasset den enkelte elev. Der kan i enkelte tilfælde være mere hold- eller gruppeundervisning. Dette kan være gennem forskellige lege som stjerneløb, danskbingo eller ”Hangman”. Her vil undervisningen dog altid være på et niveau hvor alle elever kan følge med.
Der undervises i dansk svarende til alle niveauer i folkeskolen. Der tages udgangspunkt i den enkelte elevs styrker og svagheder og den individuelle undervisning tilrettes den enkelte elev.
Der tilstræbes et roligt arbejdsmiljø med plads til alle. Tonen er uformel og det vægtes højt, at den enkelte elev føler sig godt tilpas i undervisningssituationen. Der er rig mulighed for individuelle aftaler omkring pauser, afskærmning mv. Der er rig mulighed for at veksle melleopgaver, der udfordrer eleven og opgaver der er sjove, anderledes mv.
-I Dansk undervisningen er der 4-5 unge og en underviser.
Matematik på Birkebo
Matematikundervisning på Birkebo foregår i mindre hold og altid halve dage. Størrelsen på holdene fordrer et roligt arbejdsmiljø, hvor der er tid og rum til den enkelte elev. Tidsrammen giver mulighed for tid til at falde til ro i undervisningen og fordybe sig, men uden dagen bliver for lang.
Undervisningen er som udgangspunkt fuldt ud individuel og altid tilpasset den enkelte elev. Der kan i enkelte konkrete emner underviser holdmæssigt, hvis det giver mening – fx læring omkring klokken. Her vil undervisningen dog altid være på et niveau hvor alle elever kan følge med.
Der undervises i matematik svarende til alle niveauer i folkeskolen. Der tages udgangspunkt i den enkelte elevs styrker og svagheder og den individuelle undervisning tilrettes den enkelte elev.
Selve undervisningen foregår som udgangspunkt som praktisk arbejde i opgavehæfter tilpasset den enkelte elevs niveau, men med fokus på at udvikle elevens niveau. Her undervises den enkelte elev løbende med udgangspunkt i opgaverne i hæftet.
Der tilstræbes et roligt arbejdsmiljø med plads til alle. Tonen er uformel og det vægtes højt, at den enkelte elev føler sig godt tilpas i undervisningssituationen. Der er rig mulighed for individuelle aftaler omkring pauser, afskærmning mv. Der er rig mulighed for at veksle melleopgaver, der udfordrer eleven og opgaver der er sjove, anderledes mv.
-I Matematik undervisningen er der ca. 4-5 unge og en underviser.
Svømning som ugentlig aktivitet i STU
Svømmehold har været en fast valgmulighed for borgerne på Birkebo STU/LAB.
På svømmeholdet opleves, at borgerne er meget motiverede og de profiterer af den faste struktur i planlægningen af aktiviteten.
Strukturen er følgende:
Afgang fra Birkebo kl. 09.30 til Viborg svømmehal.
Kl. 10.00 Omklædning og bad (god hygiejne) med tæt støtte og guidning.
Kl. 10.10: Svømmeholdet starter. Her starter alle med at svømme baner. Der er fokus på den enkelte borgers kunnen og udvikling, og oplevelsen er at borgerne generelt viser stor motivation og lyst til at øge antallet af svømmede baner.
Selve svømningen af baner varer ca. 20 minutter. Herefter ’’fri leg’’ (strømbassin, boblebad, boldspil, rutsjebane mm.), hvor borgerne er sammen på kryds og tværs. I borgernes ageren under fri leg opleves en anderledes og positiv form for fællesskab end vi ellers ser i dagligdagen. De hygger sig på kryds og tværs og danner relationer som ikke nødvendigvis var opstået i deres daglige virke på et andet arbejdshold.
Kl. 11.00 omklædning igen med tæt støtte og guidning i hygiejneregler mm. hos nogle.
Efter omklædning har der været mulighed for at nyde en hurtig forfriskning i svømmehallens cafeteria, hvilket flere borgere også nyder ovenpå en god time i svømmehallen.
Kl. 11.30 går turen tilbage til Birkebo.
-På svømmeholdet er der ca. 8-10 unge og 2-3 personale
Fitness
Fitness på Birkebo handler om at fremme sundhed, styrke og velvære gennem motion og bevægelse. De unge får mulighed for at prøve kræfter med forskellige træningsformer, der ikke kun styrker kroppen, men også giver mental ro og selvtillid.
Hvad lærer du i Fitness?
- Kropsbevidsthed: Man lærer hvordan forskellige øvelser påvirker muskler og led.
- Man lærer at træne bruge maskinerne korrekt, for at undgå skader.
- Samarbejde: Man træner i små grupper, cirkeltræning/øvelser.
- Mental sundhed: Man oplever hvordan fysisk aktivitet kan forbedre humøret og mindske stress.
- Styrketræning: Med vægte, maskiner eller egen kropsvægt.
- Man lærer strækøvelser eller balancetræning for at forbedre kropskontrol.
- Man lærer om restitution og hvordan træning kan være en del af en sund livsstil.
- Man forsøger at forbedre borgernes disciplin gennem regelmæssig træning.
- Du opbygger selvtillid og lærer at sætte mål.
- Hver session starter med opvarmning og en kort introduktion til dagens program.
Alle tilknyttet Birkebo kan benytte sig af fitness lokalet. Man får tildelt en brik så man også kan benytte træningslokalet efter skole eller arbejde.
-På Fitnessholdet er der ca. 4-5 unge og et personale.
STU Undervisning
Som en del af STU-undervisningen ser vi altid et afsnit af Ultranyt, som omhandler de forskellige nyheder, som har været i ugens løb. Vi drøfter de forskellige nyheder, som er relevante og drøfter et emne mere dybdegående. Emnerne er afhængige af hvad der har været på nyhederne. Det kan f.eks. sociale medier, nyheder fra DK, nyheder fra verden osv. De unge byder ind med deres holdninger og meninger til emnet og stiller spørgsmål i plenum.
Selve undervisningen foregår som udgangspunkt ved, at vi læser OCN spørgsmålene op for borgerne og herefter ser vi løbende korte video eller klip, alt afhængig af OCN-modulets emne. Vi følger et årshjul således vi er sikker på, at alle unge kommer som minimum igennem undervisningsforløb som f.eks. ’’Digital dannelse og digitale medier’’, ’’Økonomi’’, ’’Kost og motion’’, ’’Relationer’’, ’’Følelser, adfærd, mobning og kropssprog’’, ’’Alkohol, rygning og seksuelt overførte sygdomme’’ og meget, meget mere.
Ydermere tager vi på virksomhedsbesøg mindst 1 gang hvert halve år. Op til besøget forberedes og støttes borgerne i, at nedskrive spørgsmål til virksomheden og vi undersøger virksomhedens hjemmeside. Ligeledes efter besøget drøftes i plenum hvad de unge fik ud af besøget og hvorvidt de på sigt kunne tænke sig at komme i praktik det givne praktiksted.
I STU-undervisningen svarer man altid på OCN-spørgsmål for hvert modul man er blevet undervist i, alt afhængig af hvor mange spørgsmål der skal svares på det givne modul, tilstræber vi os på, at der ca. går 2 måneder fra man er startet med et modul, til man afslutter et modul med besvarelse af spørgsmålene.
-Vi vil meget gerne henvise jer til OCN-linket, da alle medarbejdere som er omkring STU-eleverne er uddannet vejledere. Borgerne som er i STU hos os tager OCN-moduler. Nogle af modulerne er allerede implementeret i vores daglige arbejde med STU-eleverne.
-I STU-undervisningen er der ca. 5-6 unge og to personale.